Dommerkritikk HU-22

DOMMERKRITIKK HØSTUTSTILLINGEN I ETNE:

Hadde gleden av og dømme 47stk Tyske Modenesere på årets høstutstilling i Etne. Flott hall med godt lys.

Veldig gøy med utstilling igjen både å få se duer og oppdrettere.

Startet bedømmelsen 4stk blå schietti fra Trond Børseth. Gode typer alle fire. Eldre 1.0 best med 96p. Bedre overgang hode-hals, som et ønske. To av hunnene hadde for dårlig farge i slagfjær.

Kat. 167 – 96 p

3 stk blå med sorte bånd fra Trond. Duer på det jevne. En ung 1.0 med flott strekk på 94 p. den beste. Fjærstruktur hals, bedre overgang hode-hals og mer brystdybde var ønskene.

5 stk blåternet også fra Trond. En meget sterk samling som alltid fra Trond. En ung 1.0 var nær 97p men med mangel i brystdybde fikk den 96p. Fantastisk tegning og farge på samtlige. En eldre 1.0 også på 96 p.

Kat. 175 – 96 p

Trond avsluttet sin samling med to stk mørkternet En eldre 1.0 best på 95p.

En enslig blåskimlet fra Jonny Larsen var nær 97p. Meget elegant ung 1.0 men med ønske om mer brystdybde fikk den 96p.

Kat.181

Rødfahl 8stk.Meget sterk gruppe. En 97 og to stk på 96p alle fra Roald Drotningsvik. En meget elegant ung 0.1 som vinner.

Kat. 188 – 97 p

Rødfahlternet 7stk Også en meget sterk gruppe. Ung 0.1 vinner på 96p. Fantastisk flott due som med rundere hode nok hadde blitt beste TM. Alle 7 fra Ronald.

Kat. 195 – 96 p

7stk Gulfahl fra Roald. Også dette en meget sterk gruppe. En meget elegant ung 0.1 vant på 97p og også senere kåret til beste TM. Meget fortjent. Fin strekk rund kropp, flott vingeføring, rygglukking og godt hode. Gratulere Ronald!

Kat. 202 – 97 p og Vinner Tysk Modeneser

Avsluttet med 10stk rødfahlskimlet fra Jonny- Også dette en meget sterk gruppe. 3 stk på 96 p. Dybere bryst på en meget elegant ung 0.1 hadde gitt 97p.

Alt i alt en meget god samling tyskere. Vingeføring, åpen rygg, er ting som må jobbes med. Hode- hals overgang er blitt bedre men for lange bakhoder ses ennå. Et mer rundt hode spessielt på hunner er også ting som kan bli bedre.

Takk for en flott helg, og spesiell takk til Nina og resten av forbundstyre som gjorde dette mulig!

Mvh Odd.Helge Vågen

Til Norsk Racedue forening

Tak for invitionen til at komme til Norge og dømme duer . Lidt om de duer jeg dømte.

Spansk Jordbærøye: En lille samling de fleste var for lange i figuren og for løse i øjn rande som skal være mere røde, en stod med vingene under hale som er en fejl.

Brunner Kroppert: En god samling, gode i figur og pust, benstilling ønskes bedere, det kan skyuldes under-laget i buret.

Amsterdamer: Og så en god samling gode i figur og pust, mangler lidt i brystbrede, enkelde lidt løse i fjerlaget.

Nurnberg Svale: En rigtig fin samling, meget ens figur tegning gode rosetter og kapper,kun små ønsker som gennemfaevet næb og mere fyld i kappen.

Friserdue: Kun 2.stk. Gode i farve og størelse, ønsker til flere krøller på vingeknoer, og fastere krøller i båndområdet.

Høystjert: Her er der ønsker til er bedere benplasering for at få den rigtige parade stilling.

Kineser: Ønskes lidt bedere i figur, lidt længere flipper, bedere makeret delingslienje, og mere fyld i overpuden.

Danske tomler: En lille samling de sorte havde gode hovedform, øjne og øjnrande farve, der ønskes en mere oprejst parade stilling, en ung hun med god hoved og figur, men desvære med hoved for langt bagover. De gule var meget
urolige i buret så paradestilling blev ikke god.

Gammel Danske tomlere: Gode i figur, men de skal have røde øjnrande, de 2.havde blege øjnrande derfor 92. p.
En tegnet due skal pyntes der hentes de sidste p.

Med tak for god forplejning Venlig Hilsen Mogens Andreasen

Eg hadde gleden av å dømme norske tummlere, mefikker, og utenlandske tummlere på denne lenge etterlengtete utstillingen i Etne.

Det var påmeldt 41 stk norske tummlere.
Her ble en rød ung hunn tildelt 97p. Tilhørende Gunnar Brandal. En meget kort fin due. Med god farge. Og viste seg fra sin beste side, og stod med nydelig stilling og prakt. En god rød hann også Gunnars, fikk 96, litt utydelig rosett på høyre side.

14 stk hvite. Også her ble det ut delt 97p til en eldre hun. Eier Odd Helge Vågen Fantastisk type det også. Små marginer fra første plassen. En ung hunn fikk 96 P. Også Vågen.

I sort var det to eldre hanner to ganger 96p til Jan Heldal. Den beste med litt bedre hode enn nr to.

I gul ble beste 95p. Eier Jan Heldal.

I den blå familien var det fem stk. veldig fine typer. Med god stilling her. Beste ble ung hunn 96p fra Rolf w Tollaksen. Med den beste krone og rosetter.

Kat. 38

Gl. Hollandsk  mefikk.
Tre stk fra Thor Oppdal .best ,97p til en ung rødbåndet han. Nydelig kort type med ett fantastisk hode. Eldre han,blå med bånd, fikk 96p,ønsket litt mere fyll i forhode.

Gl.tysk mefikk
Kun en utstilt. Ung sort han.
95p. Ønsket bedre tegning bland annet. Eier Trond ove Alvseike.

Italiensk mefikk.
14 stk. alle fra Kjell Bognøy.
Beste her ble eldre han i 96p. Fin stilling. ønsker lengre ben og hals. Og nr to 95p med en veldig fin farge.ønsker lengre ben og hals. Og noe bedre stilling.

Kat. 282

Afrikansk mefikk

4 stk utstilt. Alle fra Jan Bødker. Beste eldre han i 96p. God hode og nebb. Ønske mere kraft i kropp og bryst.

Kat. 288

Limrikk tummlere.
Var det stilt en fin samling, alle fra Roger Birkeland.
Den beste var en ung hunn i 97p. Nydelig due. Med en meget god figur/kropp. Gode øyne.  Gode sokker og perfekt stilling. Nr to ble en ung ternet hun. 96p. Ønsket bedre øyne her. Også en god ung blå Han 96p. Litt mindre oppreist stilling var ønske her. Også andre fine typer og fine farger, noe bedre øyne og stilling gikk igjen her.

Takk for en knall fin helg i Etne. Og en takk til forbunds styre som har gjort en Stor jobb for å få dette gjennomført.

På gjensyn.
Johnny larsen.

Norsk Mefikk Petent

7 Norske Mefikker var påmeldt i fargene sort, rødt og blå m/bånd, med et frafall på 1 sort.

I det første buret sto en meget lekker ung sort hann fra Trond Ove Avlseike, med bra stilling og flott krone og rosetter. Den ville vært vinner av klassen med 96 p hvis det ikke hadde vært for feiltegning foran høyre lår, veldig leit å måtte gi denne 92 p. Han sto støtt som en påle under hele bedømmelsen og viste seg fint frem hele tiden, så lenge det ikke var et kamera i nærheten. Ønsket litt rundere hode/bedre høyde over øyet på denne, ellers en veldig flott representant for rasen.

Neste ut var en ung sort hann fra Hans Petter Nernes. Denne falt fort sammen under bedømming, og ønsket her var bedre oppreist stilling og krone mer ned mot hode. Litt pynting av 2-3 fjær i krona her, og han ville hatt en jevnere krone som hadde lagt seg godt ned mot hode. Han fikk også trekk for rødskjæret i fargen, og endte på 94 p. Ellers en kort fin due med pent hode, god panne og godt bryst. Anbefaler ikke videre bruk i fargen sort, da rødskjæret er veldig arvelig. Bronsen kan derimot gi god farge til røde/gule varianter.

Først ut i rødt var en ung hunn fra Trond Ove Avlseike. En meget pen due med god stilling under hele bedømmelsen, god nakke, krone, kryss og rosetter. Også denne dessverre feiltegnet foran høyre lår, og gikk fra 96 p til de sure 92 p. Ønsket her litt rundere hode/bedre høyde over øyet.

Neste ut var nok en hunn fra Trond Ove Avlseike. En pen due med godt avrundet hode, god krone, kryss og brystfylde. Hun sto tilnærmet vannrett under hele bedømmelsen og fikk derfor trekk for stillingen, som ønskes mer oppreist. Rosettene var veldig små, og hun mistet dem fort, i tillegg fikk hun tydelig midtskill i nakken. Ønsket her bedre fylde, og sammen med et litt dårlig utviklet undernebb hvor overnebbet krummet seg litt, endte hun på 94 p. Obs rygglukning.

Den siste av de røde var også fra Trond Ove Avlseike, og ble plassert som nr 2 i klassen. Hun hadde et pent hode med krona godt ned til hodet, god nakke og kryss. Dessverre mistet hun rosettene fort, og sto tilnærmet vannrett under hele bedømmelsen. Stillingen gjorde også at hun virket noe lang i kroppen. Også denne hadde litt dårlig utviklet undernebb og endte på 94 p. Obs rygglukning.

Sistemann ut var en fin blå m/bånd ung hann fra Hans Petter Nernes. En kort, pen due med godt avrundet hode og panne, og godt befjæret nakke. Krona var for opprett, og ville gitt et bedre rasepreg om den var pyntet litt. I tillegg manglet han litt på å holde på rosettene sine, og fikk trekk for dette. Ellers en veldig god representant som ble stilt som nr 1 i rasen med 95 p. Obs rygglukning.

En gjenganger for ca halvparten av duene som ble bedømt var noe dårlig lukning i ryggen. Jeg valgte å se bort fra dette under bedømmelsen pga årstiden, men vær obs på dette i videre avlsarbeid. Gledelig var det dog at alle sto med 4 fingerfjær og flere oppimot 10/10 i slag.

Takk for tilliten, dette var en fin liten gjeng til både glede og frustrasjon.

Nina Solbjørg