Hei alle, det har vært ytret ønske om en enklere måte å melde duene sine på til utstillinger, og dette har vi nå forsøkt å gjøre noe med. Ny pålogging via web ligger under «Utstilling og bedømmelse», eller du kan finne den ved å følge denne linken her : https://norskrasedueforbund.no/pameldingsskjema/
Du kan selvfølgelig fremdeles sende inn skjema lastet ned og vedlagt i mail slik som har vært gjort tidligere år, hvis du foretrekker dette.
Ulempen med det nye skjemaet er at du kun kan melde på en (1) rase pr skjema, – det vil si at hvis du skal melde på flere raser må du sende inn ett skjema pr rase. Dette fordi en løsning som åpner for flere raser vil gi veeeldig mye ekstraarbeid i den forstand at alle raser må legges til i en nedtrekks-meny, påmeldingsskjemaet blir veldig mye lengre, samt å gå til innkjøp av en «pro-pakke» på flerfoldige tusen. Av samme grunn må du også belage deg på å skrive litt oversiktlig i kommentarfeltet for «antall, farge, variant» slik at katalog-ansvarlig slipper å gjette seg til hvem som er hva.
Jeg regner med at dere forstår konseptet når dere ser oppsettet, for det er ganske enkelt å lese seg til i påmeldingen. F.eks alle eldre hanner i en rase krysses av for i skjema, og i kommentarfeltet under noteres det da antall på de eldre hannene, farge + variant. Neste boks krysser du f.eks av for alle yngre hanner, og noterer antall, farge og variant på disse. Samme prosedyre med eldre og yngre hunner. Skal du kun stille ut yngre hunner, krysser du av for dette valget og noterer antall, farge og variant kun på yngre hunner, og unnlater å krysse av flere bokser nedover i påmeldingsskjemaet.
Den første boksen + kommentarfeltet for antall, farge og variant er alltid obligatorisk å krysse av/notere i, men du velger selv om det er hanner eller hunner du krysser av for i feltet. Duer som ikke er av eget avl må noteres ned i kommentarfeltet bak den aktuelle dua.
For å sende inn skjema på nytt for ny rase, må du «oppdatere» siden. De fleste av punktene i påmeldingen er obligatoriske for å kunne sende inn påmeldingen. Dette er for at man skal huske å sende inn all relevant informasjon. Så hvis du ikke får sendt inn skjema, må du kikke over feltene og se hvilke du ikke har svart på før du prøver igjen. Feltene som er obligatoriske har en liten rød stjerne bak. Har du auto-innfylling påslått på pcen din, vil du slippe å fylle inn navn, adresse ++ flere ganger for nytt skjema, da pc gjør dette automatisk for deg.
Det vil ikke være mulig å legge til dokumenter som f.eks vaksinasjons/helse-attest i web-påmeldingen, da dette igjen krever en dyr pro-pakke. Dette må da medbringes til utstillingslokalet slik vi er vant med fra før, eller legges ved i den gamle løsningen via egen mail.
Da gjenstår det bare en oppfordring om å huske å sende inn påmelding i god tid før påmeldingsfristen går ut. Til LU-24 som er rett rundt hjørnet nå, er fristen 7 januar -24.
Vel møtt!